Szybki kontakt: +48 71 727 62 40, sklep@marketbio.pl

Nasiona konopi – pełne mocy źródło roślinnego białka

17-02-2020

Nasiona konopi to nic innego jak nasiona popularnej konopi, Cannabis sativa. Są niesamowicie odżywcze i bogate w zdrowe tłuszcze, białko i minerały, ale również bardzo funkcjonalne. Można je spożywać na surowo, usmażone, ale również i upieczone. Doskonale komponują się z daniami słonymi, jak i słodkimi. Można je dodać właściwie do wszystkiego – do musli, sałatki, smoothie, koktajlu, shake, batonów, czy posypać nimi kanapki. Mają delikatny, lekko orzechowy smak.

Co kryje się w tych malutkich, ale o wielkiej mocy odżywczej nasionkach?

Nasiona konopi zawierają ponad 30% tłuszczu i są bogate w dwa istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu kwasy: Omega-3 i Omega-6. Kwasy te chronią serce i układ nerwowy, pozytywnie wpływają na wzrok, wspierają odporność i leczenie schorzeń skóry. Zawierają też witaminę E oraz cenne minerały tj. potas, magnez, wapń i cynk. Nasiona konopi są również dobrym źródłem zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego błonnika. Rozpuszczalny błonnik jest szczególnie cenny dla układu trawiennego, gdyż formułuje żelową substancję w jelitach. Stanowi ona pożywienie dla wartościowej dla układu pokarmowego bakterii. Może również regulować skoki cukru we krwi, jak również poziom cholesterolu. Nierozpuszczalny błonnik pomaga w usuwaniu resztek pokarmowych z jelit oraz może redukować ryzyko wystąpienia cukrzycy.

nasiona konopi

Źródło roślinnego białka

Nasiona konopi niewątpliwie są bardzo dobrym źródłem roślinnego białka. Ponad 25% ich całej kaloryczności pochodzi właśnie z wysokojakościowego białka. 2-3 łyżki nasion konopi to aż 11 gram białka, czyli tyle samo ile dostarcza 30 gram wołowiny. Co istotne, białko w nasionach konopi zawiera kompletny zestaw aminokwasów. Niektórych z nich organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, więc muszą one zostać dostarczone wraz z pożywieniem. Kompletny zestaw aminokwasów rzadko występuje w roślinach, co czyni nasiona konopi jeszcze bardziej wyjątkowe. Zazwyczaj roślinom brakuje lizyny – aminokwasu, który bierze udział m.in. w budowie nowych białek, przeciwciał, enzymów oraz wytwarzaniu hormonów. Białko w nasionach konopi jest bardzo dobrze trawione przez ludzki organizm, lepiej niż te zawarte w niektórych kaszach, czy roślinach strączkowych. Przez wzgląd na te właściwości nasiona konopi są idealnym uzupełnieniem diety wegetarian oraz wegan.

Do czego wykorzystać nasiona konopi? 10 łatwych i szybkich zastosowań.

  1. Posyp nimi sałatkę.
  2. Zrób z nich mleko konopne.
  3. Dodaj do guacamole i zwiększ wartość odżywczą.
  4. Dodaj do sosu do makaronu.
  5. Zrób z nimi dressing do sałatki np. na bazie oliwy, cytryny, czy miodu.
  6. Dodaj do smoothie lub jogurtu.
  7. Posyp nimi musli bądź owsiankę.
  8. Zrób z nimi proteinowego shake.
  9. Dodaj do wypieków.
  10. Zrób z nich panierkę do kurczaka.

Przepis na czekoladowe smoothie pełne roślinnego białka

Składniki:

  1. 1 szklanka dowolnego roślinnego mleka
  2. 2 łyżki sproszkowanego kakao
  3. 2 łyżki nasion konopi
  4. 1 ½ pokrojonego na kawałki banana (najlepiej lekko zmrożonego wcześniej)
  5. 1 łyżka masła migdałowego
  6. ½ łyżeczki cynamonu

Wszystkie składniki zmiksuj na gładką masę w blenderze.

nasiona konopi intenson