Oxfam Fairtrade
Ververijstraat 15
9000 Gent
Producent ekologicznych kaw, herbat, słodyczy, napojów, miodów z wysokiej jakości składników wprowadzonych do obrotu zgodnie ze standardami FairTrade.
Od jak dawna istnieje marka Oxfam i kto ją stworzył i dlaczego?
Pierwotnie Oxfam został założony w Wielkiej Brytanii wkrótce po drugiej wojnie światowej. Grupa ludzi chciała pomóc dotkniętej głodem ludności Grecji. Organizacja rozrosła się stamtąd w dużą międzynarodową organizację charytatywną, do której przyłączyli się ludzie z innych krajów. W 1972 roku w Belgii grupa ludzi założyła Oxfam World Shops (Oxfam Wereldwinkels). Chcieli skupić się na nieuczciwych praktykach handlowych tamtych czasów: rolnicy z globalnego południa nie dostali uczciwej ceny za swoje produkty. Ich celem było zapoznanie ludzi z zasadami Sprawiedliwego Handlu. Sprawiedliwy handel wykorzystuje handel jako dźwignię rozwoju i eliminacji nierówności. Jego główną cechą jest uczciwa cena płacona producentom, która pozwala im mieć wiarygodne dochody i dostęp do podstawowych usług społecznych (edukacja, zdrowie...) - krótko mówiąc, lepsze życie i lepsze warunki pracy, zwłaszcza w krajach rozwijających się.
Ponadto sprawiedliwy handel stosuje coraz bardziej rygorystyczne kryteria środowiskowe, takie jak zakaz GMO (organizmów modyfikowanych genetycznie) oraz stosowanie niebezpiecznych chemikaliów.
Na początku 2000 roku Oxfam Fair Trade został założony jako etyczny hurtownik i dostawca produktów spożywczych ze sprawiedliwego handlu do światowych sklepów Oxfam w Belgii. Od tego momentu Oxfam Fair Trade stał się dystrybutorem własnej marki produktów spożywczych dla detalistów, cateringu, sklepów ekologicznych itp. Dość wcześnie Oxfam Fair Trade zaczął eksportować produkty również poza Belgię.
Co charakteryzuje produkty marki Oxfam? Co wyróżnia produkty z gamy marki Oxfam spośród innych dostępnych na rynku?
Cechą charakterystyczną produktów Oxfam Fair Trade jest to, że są one kupowane, produkowane i dystrybuowane zgodnie z własnymi, bardzo rygorystycznymi kryteriami sprawiedliwego handlu Oxfam. Na przykład, aby móc kwalifikować się jako produkt sprawiedliwego handlu Oxfam, musi on zawierać co najmniej 51% składników sprawiedliwego handlu, zawsze dążąc do maksimum 100%.
Kupując produkty Fair Trade od Oxfam Fair Trade, możesz mieć pewność: konsumujesz w sposób etyczny od początku do końca. Za każdy produkt producenci otrzymują uczciwą cenę i mogą liczyć na długofalową współpracę. Daje im to coraz silniejszą pozycję w handlu międzynarodowym.
Sprawiedliwy handel Oxfam:
- współpracuje tylko z organizacjami drobnych producentów, od których kupujemy możliwie bezpośrednio,
- wchodzi w długoterminowe relacje i kupuje co roku. Daje to rolnikom gwarantowany dochód,
- płaci uczciwą cenę: cena minimalna sprawiedliwego handlu + premia sprawiedliwego handlu + często premia ekologiczna i premia za jakość,
- aktywnie prowadzi zrównoważoną uprawę,
- płaci naszym producentom z góry, jeśli tego potrzebują.
Co wpływa na cenę produktów Oxfam?
Niezależne organizacje certyfikujące ustalają minimalną cenę sprawiedliwego handlu dla każdego produktu. Uwzględnia to charakter pracy, wymagany wysiłek i siłę nabywczą producenta. Ceny minimalne sprawiedliwego handlu również różnią się w zależności od kraju, regionu i jakości.
Ta cena minimalna jest ceną zalecaną. W praktyce organizacje sprawiedliwego handlu, takie jak Oxfam, negocjują z grupą producentów cenę za każdy produkt. Nigdy nie płacimy mniej niż cena minimalna, ale czasami płacimy więcej. Kiedy cena rynkowa jest wyższa niż minimalna cena sprawiedliwego handlu, płacimy oczywiście wyższą z tych dwóch.
Oxfam Fair Trade płaci swoim partnerom premię za uczciwy handel oprócz uczciwej ceny. Ma to stymulować rozwój społeczno-gospodarczy całej społeczności. Grupa producentów demokratycznie decyduje, jak wykorzystać tę premię. Często jest ona inwestowana w szkoły, ośrodki zdrowia, drogi itp. Niekiedy premia jest wykorzystywana również na edukację członków i ich rodzin.
Oxfam oferuje producentom możliwość uzyskania godnego dochodu: rekompensaty pokrywającej koszty produkcji, a także wystarczającej ilości żywności, odzieży, mieszkania, edukacji i kosztów leczenia rodziny. Na ostateczną cenę wpływ mają również podatki importowe do UE, koszty transportu i koszty produkcji.
Jak wygląda dostępność produktów Oxfam w ciągu roku? Z którymi produktami może być problem z dostępnością i w jakim okresie roku?
Dostępność produktu zależy od zbiorów różnych produktów rolnych. Rocznie przypadają 1 lub 2 zbiory, a momenty te różnią się w zależności od kontynentu. Zbiory kawy w Afryce odbywają się w innym czasie niż w Ameryce Łacińskiej. Od tego zależą nasze łańcuchy dostaw. Ponadto czas tranzytu wysyłki po Coronie znacznie się wydłużył ze względu na brak kontenerów do transportu morskiego. Staramy się jednak przewidywać jak najwięcej i zawierać umowy z naszymi partnerami handlowymi z dużym wyprzedzeniem (miesiące).
Jakie są plany firmy odnośnie powiększania asortymentu lub ulepszania obecnego asortymentu?
Oxfam Fair Trade ma już w swoim asortymencie szeroką gamę produktów. Obecnie około 60% naszego asortymentu posiada certyfikaty ekologiczne. Celem Oxfam Fair Trade jest, aby do 2030 r. cała nasza oferta była certyfikowana jako ekologiczna.
Oxfam Fair Trade podejmuje również zrównoważone inicjatywy: obecnie stopniowo przechodzimy na zrównoważone opakowania.
Oxfam Fair Trade przechodzi na opakowania, które są w dużej mierze wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu lub materiałów roślinnych. Preferujemy również opakowania z łatwo nadających się do recyklingu lub biodegradowalnych, najlepiej odnawialnych surowców.
Oxfam Fair Trade stawia sobie również ambitny cel dotyczący emisji gazów cieplarnianych. Do 2025 roku chcemy mieć pozytywny wpływ na węgiel. To krok poza neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.
Aby odnieść sukces:
Oxfam Fair Trade kontynuuje monitorowanie emisji z własnej działalności w Belgii.
Oxfam Fair Trade wspólnie z naszymi partnerami i dostawcami bada, gdzie w naszych sieciach możemy obniżyć emisję dwutlenku węgla.
Oxfam Fair Trade kompensuje emisje, których nie możemy zredukować, inwestując więcej w projekty środowiskowe swoich producentów.
Czy są plany ekspansji na inne rynki świata czy tylko skupienie się na obecnym rynku?
Oxfam Fair trade ma już wiele rynków poza Belgią, nawet tak odległych jak Korea Południowa. Ale wciąż jest sporo do pokonania i zdobycia nowych rynków na świecie. Oxfam Fair Trade zawsze poszukuje nowych rynków na świecie.
Czy mają Państwo informację od klienta, że jakiś produkt pozytywnie na niego wpłynął? Jeśli tak to który produkt i w jaki sposób pozytywnie wpłynął na klienta?
Produkty Fair Trade Oxfam działają w obie strony, nie tylko dla naszych klientów, ale także dla naszych partnerów – dostawców naszych produktów – na globalnym Południu.
Oto kilka cytatów:
„Jako mama chcesz tego, co najlepsze dla swoich dzieci, ale także dla rodziców na globalnym Południu, którzy mają takie same życzenia dla swoich dzieci. Myślę, że produkty sprawiedliwego handlu pomagają ubogim rodzinom na globalnym południu budować swoje życie”.
Szefowa kobiecej grupy emancypacyjnej spółdzielni kawowej Sopacdi w Kongo: „spółdzielnia przekonała naszych małżonków poprzez edukację, że wszyscy w spółdzielni skorzystają na uczestnictwie kobiet. Jeszcze kilka lat temu jako kobiety nie mogliśmy wyrażać siebie w spółdzielni”.
Który z produktów Oxfam cieszy się największą popularnością?
Ekologiczna Kawa Górska 250g.
Jakie pytania najczęściej zadają klienci i co Państwo na nie odpowiadają?
Klienci mogą zadawać różnorodne pytania dotyczące naszych produktów ze względu na duży asortyment, jaki posiadamy. Czasami proszą o przepisy, ale w większości przypadków, gdy klienci lepiej poznają nasze produkty, chcą wiedzieć o ludziach i spółdzielniach stojących za tymi produktami: naszych partnerów na globalnym Południu. Mogą przeczytać wszystko o naszych partnerach na naszej nowej stronie internetowej. Na naszym najważniejszym asortymencie, kawie, dlatego umieściliśmy na opakowaniu wyróżniające się zdjęcie jednego z członków spółdzielni.
Czym różni się zwykła kawa od takiej z upraw ekologicznych?
Po pierwsze, jeszcze zanim w Belgii powstała marka Fairtrade, belgijski Oxfam importował kawę z Tanzanii zgodnie z kryteriami sprawiedliwego handlu. Od 1971 roku Oxfam Fair Trade jest jedną z najlepiej sprzedających się marek sprawiedliwego handlu w Belgii. A w każdej filiżance naprawdę można posmakować tych dziesięcioleci doświadczenia w kawie.
Niezbędni ludzie u źródła pozostają praktycznie niezauważeni. Hodowcy kawy wciąż zarabiają wyjątkowo niskie zarobki, podczas gdy ich ziemia z roku na rok jest coraz bardziej zubożona. Plantatorzy kawy, robotnicy i środowisko ponoszą presję i ryzyko całego łańcucha produkcji i dystrybucji.
To musi się zmienić. Obecny sektor kawy jest daleki od zrównoważonego rozwoju: nie dla ludzi i nie dla środowiska. Oxfam podejmuje wysiłki na obu frontach, ponieważ są one ze sobą nierozerwalnie związane.
Oxfam Fair Trade aktywnie inwestuje w zrównoważoną uprawę wraz ze swoimi spółdzielniami produkcyjnymi. Wykorzystują techniki agroekologiczne, aby pracować na rzecz odpornych na klimat kawowców i plonów o wyższej jakości. Pomagamy rolnikom uzyskać certyfikat ekologiczny, co zwiększa ich szanse na światowym rynku i uprawę kawy wyższej jakości.