Szybki kontakt: +48 71 727 62 40, sklep@marketbio.pl

Migdały - tak pyszne jak zdrowe!

13-02-2020

Migdały w naszej diecie


Z czym kojarzą Ci się migdały? Marcepan, smaczna, chrupiąca przekąska, zapach migdałowy do ciast tak chętnie używany przez nasze babcie, a Wielkanoc? Wielkanoc zawsze idzie w parze z migdałowym mazurkiem - niezapomniane wspomnienie dzieciństwa.
Teraz kiedy świadomość oddziaływania spożywanych pokarmów na nasze zdrowie jest coraz większa, kiedy coraz częściej podkreśla się jak ważne jest spożywanie produktów roślinnych, nieprzetworzonych i pełnowartościowych, w sklepach ze zdrową żywnością można znaleźć produkty takie jak masło migdałowe, kremowe lub chrupkie, coraz bardziej popularne ze względu na wysoką zawartość białka, "fit" batony na bazie migdałów, migdały prażone z dodatkami takimi jak chili, cynamon i miód czy mleko migdałowe jako alternatywa dla mleka krowiego.

migdały pasują do kawy
Vata, Pitta i Kapha


Migdały odgrywają bardzo ważną rolę w tradycjach wschodnich. Wywodząca się z Indii, tradycyjna nauka o zdrowiu Ajurweda była przekazywana słownie, aż pięd tysięcy lat temu została spisana w księgach. Światowa Organizacja Zdrowia w latach 70-tych uznała Ajurwedę za jedną z koncepcji zdrowia i terapii. Najstarsze znane teksty o Ajurwedzie szczegółowo opisują wpływ pięciu żywiołów - ziemi, wody, ognia, powietrza i przestrzeni - na nasz organizm i wyjaśniają potrzebę zachowania równowagi pomiędzy nimi. Ajurweda jest starohinduską sztuką leczenia, ale przede wszystkim sztuką zachowania pierwotnej równowagi organizmu czyli zdrowia. Nauka ta zwraca wielką uwagę na to co jemy. Pożywienie traktuje jako jeden z głównych składników zapobiegania chorobom. Pokarm służy zachowaniu dobrej kondycji psychofizycznej, ale też leczy różne dolegliwości. Migdały w tej tradycji są postrzegane jako budulec siły i energii, pomagają osobom nerwowym w dojściu do równowagi emocjonalnej oraz stosowane są jako afrodyzjak. Olej z migdałów dodawany do posiłków odżywia ciało od wewnątrz, zewnętrznie pomaga przesuszonej skórze i zmniejsza oznaki starzenia. Ajurweda opiera się na istnieniu trzech energii: Vata - wiatr, Pitta - ogieo i Kapha - ziemia, które rządzą naszym ciałem wpływając na funkcje fizjologiczne oraz cechy naszego charakteru. Każdy z nas jest złożony z tych trzech energii przy czym jedna lub dwie dominują. Migdały zalecane są szczególnie osobom o energii Vata, uprzednio namoczone i obrane ze skórki oraz Pitta i Kapha w postaci oleju.

 

Pyszna ajurwedyjska przekąska z migdałów

  • 100g migdałów,
  • 3-4cm świeżego korzenia imbiru startego na tarce,
  • 2 łyżki masła klarowanego,
  • 2 łyżki miodu.


Na patelni rozpuść masło klarowanego, dodaj migdały i imbir. Podgrzej, często mieszając, aż migdały zaczną się rumienić. Gdy będą lekko przysmażone dodaj miód i dobrze wymieszaj. Całość przełóż do słoiczka. Gotowe.
Kilka faktów o migdałach
Migdały to nasiona owoców migdałowca zwyczajnego. Uprawiane są głównie w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Iranie, Włoszech i Maroko. Istnieją 2 odmiany migdałów: słodkie i gorzkie. Te pierwsze używane są głównie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i lecznictwie. Migdały
gorzkie zawierają substancję zwaną amigdaliną, która w dużych ilościach jest trująca. Dlatego też migdały te uprawiane są na mniejszą skalę. Wykorzystuje się je do produkcji oleju migdałowego, a także mydła i esencji zapachowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym.
Migdały mogą być jedzone bezpośrednio lub prażone jako przekąska oraz jako dodatek do słodkich i wytrawnych dao. Można je również kupić w formie płatków, mąki, oleju, masła i mleka. Migdały są nasionami, a nie jak wiele osób myśli orzechami. Drzewa migdałowca mogą być jednymi z najwcześniej uprawianych przez człowieka. W Jordanii archeolodzy znaleźli dowody na uprawianie drzew migdałowca już pięć tysięcy lat temu.

mąka migdałowa i migdały

Wartości odżywcze migdałów


Migdały są bogate w składniki odżywcze. Zawierają witaminy, minerały, białko i błonnik tym samym maja działanie prozdrowotne.
Mają dużą zawartość tłuszczu ale jest to tłuszcz nienasycony. Ten rodzaj tłuszczu nie zagraża wytworzeniem się "złego" cholesterolu we krwi. Co więcej uważa się, że regularne spożycie migdałów może obniżyć ogólny poziom cholesterolu. Migdały mogą podnieść poziom witaminy E w organizmie, znanego antyoksydantu, substancji która zatrzymuje procesy utleniania, a tym samym udrażnia żyły i przeciwdziała chorobom serca oraz spowolnią starzenie się komórek. Uważa się, że migdały przyczyniają się do utrzymania zdrowych kości poprzez zawarte w swoim składzie: wapń, magnez, mangan, miedź, witaminę K, białko i cynk. Ponadto migdały zawierają: witaminy z grupy B, błonnik, fosfor.
Podsumowując, migdały zawierają dużo zdrowych tłuszczy, błonnik, białko, magnez i witaminę E. Są świetnym składnikiem różnych dao, nie tylko słodkich oraz smaczną, zdrową przekąską. Są doceniane nie tylko na Zachodzie gdzie ich skład i właściwości poparte są badaniami naukowymi ale już od bardzo dawna używane ze względu na ich prozdrowotne właściwości w medycynie i tradycjach wschodnich.